La necessària internacionalització de Catalunya

Ara fa uns mesos, des d’aquesta mateixa secció, fèiem ressò d’un conjunt de reflexions fonamentals, sobre el que necessita el nostre país d’ara endavant per garantir el seu futur/present. Parlàvem de més Innovació, Infraestructures, Inclusió, Inversió i Internacionalització. Les denominades 5i’s.


D’entre aquestes, una de les prioritàries, indubtablement, és la internacionalització. Un dels reptes més importants que ha d’afrontar el nostre país durant els propers anys. Un aspecte que marcarà l’esdevenir de Catalunya, que dirimirà quin és el camí que pren el nostre país, en termes d’erigir-se com a país capdavanter o, en cas contrari, el d’afeblir-se cada cop més i anar perdent pistonada en tots els àmbits.

A nivell empresarial, la internacionalització significa portar els nostres productes i els nostres serveis més enllà de les nostres estrictes fronteres i, per tant, convertir el mercat català en el món. Quelcom que ha de fer visible el nostre país a ulls de tot el món a través de productes i serveis que siguin excel•lents i puguin ésser consumits o usats per qualsevol persona, independentment del seu lloc de residència. Per tenir èxit en aquesta empresa caldrà però ésser excel•lents, és a dir, fer uns productes d’una altíssima qualitat i excel•lir en els serveis que oferim per tal d’exportar-los amb garantia allà on vulguem. Tanmateix, també suposa competir a nivell internacional. Una competència que ja no es troba a Madrid o a qualsevol altra ciutat espanyola, sinó que es trobarà als països emergents: Brasil, La Xina… En aquesta tessitura, serà indispensable, imprescindible, que les empreses col•laborin entre si, agafin muscle abans de sortir a l’exterior i, d’altra banda, tinguin també molt present la possibilitat de què col•laborin, treballin plegades amb empreses d’altres països, car, en cas contrari, l’èxit serà molt més complicat. Una afirmació que és fàcil de dir, però difícil d’executar. De totes maneres, cal cercar les oportunitats que es puguin produir i arriscar, sense tenir por al fracàs. Aquesta tasca, acompanyada d’una visió nacional, ajudarà molt a la internacionalització de Catalunya. La nostra mentalitat ha d’ésser absolutament europea en treballar i global en competir. En aquest camí, és clau el paper de l’Administració per tal d’obrir portes i contactes, car des del teixit empresarial, a una empresa petita o mitjana, li pot costar molt de fer.

En termes de mercat, la globalització és un clar avantatge. És infinitament millor que sigui global a què sigui local -entès en un àmbit de Catalunya o Espanya- ja que, cas de crisi o caiguda del mercat local, la percepció no és la mateixa per al producte, car es pot continuar venent en altres mercats i no s’està totalment supeditat a l’evolució del mercat local.
Les empreses catalanes estan començant a caminar en aquesta direcció. Alguns estudis així ho certifiquen, però, malauradament, hi ha molta feina per fer. L’Administració, les nostres institucions, però, hi han de fer una aposta decidida, valenta i de molta fermesa, cal dir-ho. En aquest aspecte, cal esmentar també que les empreses tecnològiques duen cert avantatge, facilitat per l’ús i coneixement de l’anglès i la tecnologia, però, com a país, hem de buscar i aconseguir que el màxim nombre de sectors i empreses ho posin en pràctica. El repte és important, però ens hi juguem el nostre futur.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: